Sy rimas 24 jam pakai tudung kt rmh mertua, abg ipar pula suka menyanyi kuat2 kt rmh, biising

Foto sekadar hiasan. Assalam semua pembaca, Saya Hana, saya dah berkahwin hampir 2 tahun dan mempunyai seorang cahaya mata. Usia perkahwinan 2 tahun orang cakap masih wangi tapi tak bagi saya. Kami bercinta 8 tahun sebelum bernikah. Bila dah nikah baru saya kenal sebenar-benarnya suami dirumah. Dia sangat susah buang tabiat tidur seharian.

Maknanya dari pagi sampai ke petang (suami kerja sendiri mengikut paras air laut pasang dan surut setiap bulan) malam dia keluar tak pun lepak dengan kawan depan rumah.

Saya tak selesa kawan-kawan dia datang hampir setiap hari sehingga tak ada masa untuk saya dan anak. Buat pengetahuan saya tinggal dirumah mertua. Pernah saya suarakan dari sebelum kahwin untuk cari rumah sewa tapi tak ada juga saya cuba sedapkan hati mungkin tak ada rumah yang berdekatan.

Sungguh saya tak selesa tinggal dirumah mertua salah satu sebabnya ada adik ipar lelaki dan abang ipar (kerap datang bertandang jugak)

Saya tak ada privacy terpaksa bertudung 24 jam/7 kecuali dalam bilik tapi takkan saya nak duduk dalam bilik saja nanti apa kata mertua. Anak jugak sekarang tengah lasak takkan nak kurung dalam bilik mesti la dia nak bebas berlari.

Rumah mertua jugak sangat sempit dengan barang-barang yang bagi saya tak berguna langsung tak sesuai untuk anak tengah membesar dan jenis suka ambil barang masuk mulut tak kira kecil atau besar.

Mertua jugak suka berkurung maksud saya pintu ditutup, tingkap dipasang langsir berlapis-lapis saya tak suka kerana rasa rimas.

Bukanlah saya mempertikaikan keadaan rumah mertua saya bersyukur juga dapat berteduh walaupun saya cuma menumpang cuma saya tak selesa dengan keadaan

Saya dan suami kerap berg4d0h kerana sikap dia. Pendapatan tidak cukup tapi dia tak nak cari kerja lain.

Saya dulu berkerja dan selalu membantu suami tapi berhenti disebabkan pndemik cvid dan perasaan saya majikan memang nak buang saya dari company kerana masa tu saya pregnant anak sulung dan banyak alahan dan cuti ke klinik.

Saya tkut nak cari pengasuh kerana tak yakin. Saya nak cuba kerja dropship atau online tapi saya tak pandai.

Anak jugak jenis high demand cuma nak ibu didepan mata dan suami jugak sangat lepas tangan bab menjaga anak punca saya sangat stress dan keletihan.

Bila disuarakan saya letih dia akan kata balik “saya lagi letih kerja dari awai duduk rumah” dia tak faham saya stress/letih kebelakangan ini.

Saya faham dia cari rezeki untuk saya dan anak tapi sampai tak ada masa untuk tolong langsung walaupun dia tak busy kerja.

Kadang waktu malam saya juga perlu rehat selepas seharian urus rumah dan anak tapi dia tidur saja.. Anak merengek minta susu pun dia tak dengar jadi saya kurang tidur

Dia jugak susah nak tolong kerja-kerja rumah walaupun sikit. Semuanya harapkan saya. Saya cuma berpeluang buat kerja bila anak tidur tapi tak lama mana sebab rumah tepi jalan besar. Budak-budak rmpit selalu buat bising.

Jadi saya jadi letih terkejar-kejar buat kerja dan tengok anak sebab dapur dan bilik jauh. Bila kita minta ubah bilik dia tak nak

Satu lagi sikap dia yang saya paling tak suka. Dia ada tabiat menonton video l0c4h walaupun berkali-kali saya marah dan beri amaran. Saya ada sejarah silam buatkan saya takut perkara terjadi pada anak saya. Saya sangat bnci tabiat ini.

Walaupun dia pandai padam google history tapi naluri seorang isteri tetap dapat kesan. Saya selalu menaangis takut perkara sama berulang sepertimana yang terjadi pada saya waktu kecil.. Semuanya akibat video l0c4h. Bila adik-adik ipar bergurau dengan anak tempat sensitif saya jadi takut sangat.

Nak bersuara saya rasa takut dan risau sebab ibu mertua pun sama mengacah walaupun dia tahu apa anak dia buat tu salah.. Jadi saya bagi tau suami suruh tegur adiknya tapi hampa dia tak tegur langsung..

Hncur hati saya seolah dia memperjuudikan masa depan anak sebab itulah saya tak suka duduk dirumah mertua dan perasaan benci mula membuak terhadap suami dan adik-adiknya.

Walaupun suami berkali-kali berjanji nak berubah tapi hasilnya tetap sama. Saya tidur disebelah tapi dia boleh melayan benda haram jugak.

Baru-baru ni terkantoi dia buka youtube dan search perempuan sksi.. Saya sebagai perempuan terkilan sangat.. Tak gunakah saya sebagai isteri.

Saya tanya dia apa yang dia nak tak cukup lagikah saya yang halal didepan mata sampai nak tengok yang haram. Saya tak pernah menolak bersama suami tapi suami tak pernah cukup.

Saya suarakan adakah dia nak perempuan lain.. Saya sanggup carikan dan bagi kahwin lain asalkan dia buang tabiat bur0k tu. Tapi dia tak nak katanya dah cukup saya sebagai isteri tapi percakapan tak melambangkan perbuatannya.

Kami pernah bergduh ter0k sampai saya cederakan diri sendiri dan hampir membn0h diri dengan masalah ini.. Saya stress dan perkara ini memberi tekanan yang sangat besar pada saya.. Tapi kenapa suami tak pernah memahami

Saya cuma minta dia berubah demi masa depan anak. Saya risau bila anak selalu lihat kami bergd0h sehingga dia sekali menangis.

Kadang-kadang saya marahkan anak bila tengah stress.. Bodohnya saya sebagai ibu tak mampu kawal emosi padahal anak kecil ni belum tahu apa-apa

Privacy saya juga diceroboh oleh anak-anak buah suami. Mungkin setengah orang rasa itu biasa sebab budak-budak kan tapi tak bagi saya.

Saya cuma ada bilik sekakang kera untuk saya bebas berpakaian dan tudung tapi saya faham budak tak tahu apa dan sepatutnya mak ayah mereka kena ajar adab dirumah bukannya buat tak tahu. Walaupun saya kunci tapi mereka suka ketuk pintu kuat-kuat.

Anak saya mudah terjaga bila bising. Baru lena 5minit dah bangun sebab bising jadi mana privacy saya. Abang ipar pun suka buat bising bila datang, suka menyanyi kuat-kuat sampai tak fikir ada baby dalam rumah tu jugak. Suara dh la bingit, tak sedap.

Saya tak boleh dengar benda bising atau jenis cakap berulang kali (perangai mertua yang saya anti) saya jadi stress melampau sampai menangis sendiri.

Saya jugak rasa sangat tak selesa, sangat tertekan, rasa rimas bila mereka datang bertandang. Adakah saya penykit dpresion?

Saya mohon jangan dikecam saya mungkin saya jugak silap dan saya cuba perbaiki diri sendiri. Saya selalu berdoa pada Allah murahkan rezeki suami agar saya dapat hidup dirumah sendiri.. Mungkin ini bagi ketenangan pada saya.

Mohon maaf kalau ada perkataan yang silap sebab saya tak pandai mengarang. Kalau nak ikutkan banyak lagi perkara tapi saya cuma sharekan yang beri tekanan besar pada saya. Saya mohon kalau ada nasihat yang baik atau buruk saya terima.

Ramai terkesan dgn perkongsian, apa reaksi warganet

Nuraz Wan, Klu suami tak nampk mcm akn berubah pun, awk kena ambil langkah awal dik..mula2 minta izin balik rumh parents, kemudian cari cara nk dapatkn duit ,mgkin mngasuh ank org buat permulaan, nnti anak dh besar sikit,bolh cari kerja…tp klu rumh parents tdk selamat..(andaian sj ,berdasarkn cerita awk trauma sesuatu peristiwa masa kecil) awk xde jalan lain, kena minta, desak suami sewa bilik pun xpe…kemudian baru fikirkn cara nk cari duit mcmn.

Nur Adila, Pindah, rumah sewa kecik pun takpe asalkan duduk asing..more privacy.. kebanyakan isu rumahtangga ni (diulangi kebanyakan) berpunca drpd duduk serumah dgn keluarga mertua..

Kpd k4um lelaki yg bujang dan nk berkahwin tolonglah sediakan rumah utk isteri anda sebelum berkahwin..lepas kahwin terus pindah..sian isteri stress mcm confessor ni..baru 2 thn kawin dah strss..

Naza Rina, TT, awak berhak gembira.. kalau rasa tak tau kat mana yang boleh membahagiakan awak, carik. Now or never.. Just move out from that t0xik environment that you have now.. sampai dah fikir nak suicide tu dah prah dah tu TT.. please take care of yourself first then baru org lain terutama anak you akan happy jugak..

Elis Ng, Bincang pun xblh ubah.. maka ambil keputusan bantu dan sayangi diri dlu dgn anak… mohon ada duit simpanan utk diri… org tua kata… seumur hidup adalah terlalu lama kalau diri org tu xberubah.. hidup ini perlu ada irama yang boleh tangan tepuk seirama dlm perkahwinan.. bahagia diri dlu sis…

Tatiana Ali, Susah jugak mengharapkan orang dan environment kita berubah tapi kita sendiri taknak berubah. Dengan harapan, bila org lain yg berubah dan environment berubah ikut apa yang kita mahukan, so kita akan bahagia?

Begitu ke confessor? Itu tak kena ini tak kena. Apa yang u dah lakukan setakat ni untuk achieve kebahagiaan yang u nak? Sebelum u nak orang lain atau environment sekeliling puaskan hati u, u buat dulu perubahan tu. Semuanya bermula dengan diri kita.

Wan Azlini, Mmg malang nasib isteri bila dpt suami cmni. huhu apa pun, kena la terima baik buruknya.. mampu doa je pd Allah utk dia berubah..utk kesihatan mntal sis, baik lah kerja supaya tak duduk dlm environment toxic tu.. bila bekerja kt lupa mslh dan puan pun blh rest dr jaga anak.. klu xnk bg pengasuh, jd la guru taska bawa anak skali.. ok good luck.

Nora Osman, Selagi kita cuba nak ubah org lain, makin teruklah stress kita .. apa yg boleh adlh kita ubah diri kita.. cari cara bgaimana utk berdamai dgn takdir tp tak bcanggah dgn syiar Islam.. Jgn pnah lupa teruslah berdoa munajat terhadapNYA krn DIA pemilik hati2 hambaNYA.. Sy doakan awk tabah..

Siti Khadijah, Better apply keje TT..n tawakal hantar anak ke org asuhan doa Allah jagakan.. sbb 24jam di rumah mertua emosi terganggu.. n tolong jgn mengandung anak kedua buat masa skrg selagi emosi awak sdri tak terkawal dgn suami masih tidak berubah.. jangan aniaya diri sdri.

Lina Sirdi, No 1. Pindah rumah duduk asing , tak fahamlah kalau nak kahwin tak mampu nak sediakan rumah untuk isteri, patut tanya dulu sebelum kawen selidik dulu income suami , sekarang ni yang mederita perasaan adalah si isteri , elok2 dulu bujang happy je kehidupannya bila kawen jadi dipression pulak, balik rumah parents lah sis bincang.

Aqila Imran, Sy blh bg nasihat sb puan dh tegur byk kali..abaikan ja semua itu..puan jaga diri puan dan anak puan shj.. perkahwinan ni sgt ssh nk buat sesorg berubah sikap..sb bnda dah sebati dr kecil lg..InsyaAllah suami puan akan berubah sikap nanti..doa ja byk2.. 1 lg..

jgn letakkan penuh pengharapan pada psgan 100%..sb itu yg akan buat puan kecewa teruk smpai depressions, cthny semakin tinggi expectations puan ,maka semakin kecewa la puan akan dpt.. be yourself n happy kan diri dlu..