Mak mertua cantik sgt, dia akn sikat rambut smbil celup air. Pelik time maghrib dia bwk 2 pgn nasi msk blk

Foto sekadar hiasan. Assalam semua pembaca, saya seorang suri rumah takde anak (belum rezeki). Dulu sebelum kahwin saya kerja sebagai kerani. Saya tinggal bersama suami dan mak mertua.. pak mertua saya mngal pada tahun 2008 ketika mengubat orang. Suami kata ayahnya skit jntung. Saya ni pulak anak yatim piatu, ayah dan bonda saya dah lama takde.

Saya cuma ada suami dan mak mertua je la sekarang ni. Suami saya kerja sendiri. Busy memanjang je dia. Masa untuk saya memang tiada. Kalau ada pun sekejap2 je. Saya banyak bersama dengan mak mertua saya la.

Saya nak cerita sikit pasal mak mertua saya. Bukan niat nak buruk2kan atau aibkan mak mertua saya, just nak meluahkan je. Kadang2 saya rasa dah nak mntal pun ada. Mak mertua saya ni cantik jugalah orangnya walaupun umurnya sudah hampir 60 tahun.

Suami sayalah satu2 anak tunggalnya. Bila didepan suami saya, mak mertua saya berkelakuan seperti biasa. Tapi bila suami saya sibuk diluar. Bulu tengkuk saya mula meremang. Kadang2 saya nak je lari dari rumah.

Bukan apa, mak mertua saya ni memang menyeramkan. Mak mertua saya solat pun tak, tapi bila subuh je dia mesti bangun. Saya bila bangun dari tidur mesti minum air suam dulu kat dapur.

Bila nak pergi dapur, saya akan lalu depan bilik mak mertua saya sebab bilik mak mertua saya berdekatan dengan dapur. Saya selalu dengar dia terkumat kamit dalam bilik. Tak berapa jelas pun apa yang dibebelnya.

Tapi saya selalu dengar mak mertua kata “menetaplah abadi”. Apa yang abadi pun saya tak tau. Saya nak slowtalk dengan suami pasal ni, tapi suami selalu tak layan saya. Tak habis2 cakap, “awak nak kata mak abang jahat la?”.

Suami saya kerja petang, balik pagi2 buta. Bila suami saya pergi kerja je. Start la mak mertua saya ambil sikat dan segelas air kosong. Dia pergi duduk depan pintu utama. Dia sikat rambutnya sambil menyanyi lagu siam (lagu ni sangat aneh).

Sesekali mak mertua akan celup sikat dalam gelas dan sambung sikat rambut dia. Menitis2 air atas lantai. Skit hati saya tengok lantai saya basah, (takut ada yang tergelincir nanti).

Kerana skit hati, saya snap gambar mak mertua tengah sikat rambut dan send kat Whatsapp suami. Suami selalu ubah topik. Bertambah skit hati saya. Saya pernah tanya mak mertua kenapa dia buat macam ni setiap hari.

Mak mertua pandang saya dengan renungan tajam mata merah. Tertunduk saya tak mampu nak balas renungan tu. Cepat2 saya masuk bilik. Ada sekali tu, saya betul2 terkejut. Saya tengah tidur petang sebab penat uruskan rumah.

Saya rasa tidur saya tak lena, saya rasa macam diperhatikan je. Saya celik je mata, mak mertua saya tengah tercegat berdiri depan katil saya sambil tersengih-sengih.

Saya pun apa lagi, menjerit la “Apa umi buat dalam bilik Ana ni?”. Bukan saya menjerit tengking, tapi menjerit terkejut. Mak mertua saya kata dia nak pastikan menantu dia selamat dari ancaman Ifrit dan Kusyroni.

Saya sampai sekarang tak faham Kusyroni tu apa benda. Puas google, tak jumpa. Lepas je mak mertua saya kata macam tu, mak mertua saya keluar bilik perlahan2 sambil kata, “maafkan umi, Zaleha”.

Saya masa tu nak menangis, nak menjerit, nak ketawa semua ada. Lagipun nama saya bukan Zaleha, Saya pernah tanya suami siapa Zaleha, tapi suami kata tak tahu.

Saya pun kurang pasti mak mertua saya panggil saya Zaleha atau Saleha. Sebutan mak mertua saya bukan jelas sangat. Saya pun dah pening dengan semua ni.

Time sebelum azan maghrib adalah time ngeri buat saya. Mana taknya, masa tu la mak mertua saya akan makan gelojoh ya amat. Bukan makan kat meja makan, tapi makan dalam biliknya. Mak mertua bawak 2 pinggan nasi yang sangat banyak dan masuk bilik.

Berbunyi2 mak mertua saya makan gelojoh Apa yang ngeri? Saya selalu dengar suara garau cakap, “mana cukup”. Mustahil itu suara mak mertua saya sebab mak mertua saya tengah makan sambil berbunyi “cap cup cap cup”. Lepas je makan, mak mertua saya akan berdiri tegak di halaman belakang rumah.

Saya bengang jugak dia bukak pintu dapur waktu maghrib, sebab saya takut nyamuk masuk. Bila azan dilaungkan, dia still berdiri tegak sambil matanya cegil macam nak tersembul. Habis je azan, tangannya dikibas2, entah apa yang dikibasnya pun saya tak tahu.

Lepas selesai azan maghrib, mak mertua saya akan masuk bilik, kunci pintu dan padam lampu. Terus senyap tiada bunyi dah. Mak mertua saya sudah tidur.

So, mulalah episod gangguan dalam rumah pulak. Lepas maghrib tu, saya selalu dengar macam bunyi orang ketuk tingkap dapur guna kuku, ting Ting Ting.

Bila saya pi tengok takde apa2 pun. Bilik tidur saya di main bedroom, Dalam bilik saya ada bilik air.saya tengah baring2 atas katil main smartphone, ternampak lembaga rambut panjang cecah lantai berpakaian putih lusuh penuh kesan tanah masuk bilik air saya.

Siap hempas pintu lagi. Saya ingat mak mertua saya buat hal lagi. Bila pergi tengok, tiada orang didalam. Tapi dalam bilik air bau hapak dan hanyir sangat2.

Ada sekali tu, waktu malam, saya nak pi basuh kaki diluar rumah (halaman saya ada paip). Masa nak menuju kearah paip, saya tunduk lalu bawah kain yang disidai di ampaian.

Lepas basuh kaki, baru saya sedar yang saya tak letak ampaian kat situ dan saya takde sidai kain pun di ampaian. 1 lagi ampaian saya jenis moden, mana boleh lalu ikut bawah.

Bila saya pandang keliling, nothing, takde kain pun. Mana datangnya kain yang saya lalu dibawahnya tadi? Ampaian pun elok je ada kat porch rumah. Memang kat porch tu je la saya selalu letak ampaian pun. Saya dah terbayang cik pon dah masa tu.

Lembaga berkain putih lusuh kotor rambut panjang cecah lantai selalu berlegar2 dirumah saya semasa ketiadaan suami. Kadang2 lembaga tu berdiri tegak dibelakang halaman rumah tempat mak mertua saya selalu berdiri masa maghrib.

Kalau suami saya tak balik rumah langsung sebab ada kerja kat negeri lain, lagi parrah gangguan dia. Siap saya tengah tidur dibalingnya guli atas lantai bilik saya.

Berterabur guli banyak2 dalam bilik saya. Siapa main guli dan dari mana datangnya guli banyak2? Takkan mak mertua saya baling pulak. Buang tebiat ke? Padahal saya dah kunci pintu dah.

Terpaksa saya kutip satu2 dan buang dalam tong sampah bilik. Guli2 yang termasuk bawah katil saya, saya tak kutip, lantaklah.

Saya pernah terbaca di Facebook yang bunyi guli dirumah bukanlah gangguan mistik. Tapi ianya berlaku kerana perubahan tekanan udara apa entah. Tapi kalau dah dibalingnya guli banyak2 macam ni depan mata, bukan mistik lagi ke ha? Nasib saya takde anak kecik, kalau tak mesti dia makan guli2 tu.

K3s yang ni lagi berat. Masa tu pkul 8 nak ke 9 malam. Saya keluar bilik, saya tengok mak mertua saya pakai telekung sambil tenung tv yang tak dibuka. Dekat sini saya ada 3 persoalan. Pertama, mak mertua saya tak pernah solat, mana pulak dia dapat telekung?

Kedua, kenapa mak mertua saya tengok tv yang tak dibuka? Ketiga, mak mertua saya tak pernah keluar bilik pada waktu malam (entah macam mana mak mertua buang air). Saya panggil mak mertua saya, “umi, umi buat apa tu?”.

Langsung tak diendahnya. Saya dengan meremangnya terus masuk bilik, saya ambil smartphone saya. Saya keluar balik, mak mertua masih berkeadaan seperti tadi (saya tak nampak muka sebab saya dibelakang mak mertua).

Saya terketar2 buka aplikasi camera dan rakam aksi aneh mak mertua saya selama 20 saat. Siap zoom lagi. Lepas rakam saya cepat2 masuk bilik. Saya tengok rakaman tadi, takde pulak orang depan tv dalam video tu.

Saya dah seram dah. Saya call suami suruh cepat balik, hantu dh jadi gila saya cakap. Suami kata, saya yang gila. Kecik hati saya suami cakap macam tu.

Pkul 10 lebih, saya keluar bilik, saya tengok dah takde apa2 depan tv, tapi saya tengok pintu bilik mak mertua terbuka luas. Saya dengar bunyi bising kat dapur, saya pergi jenguk dan saya nampak mak mertua tengah bersilat macam orang muda.

Mulutnya terkumat kamit sebut nama Kusyroni. Tiba2 pintu utama rumah saya diketuk dengan kuat. Saya yang ketakutan terus berlari pi bukak pintu. Saya ingat siapalah tadi, rupanya suami saya bersama seorang ustaz. Saya terus pluk suami. Suami kata, “ni abang bawa kawan abang ustaz Syafiq dari Balok.

Dia boleh tengok2kan rumah kita ni”. Saya menangis2 sambil kata yang masalahnya bukan rumah ni, tapi umi. Saya tunjuk dapur sambil saya lekapkan muka didada suami. Suami suruh saya cari tudung, suruh saya tutup aurat.

Malam tu sangat teruk, mak mertua saya kerasukan, tenaganya macam lelaki Meng4muk2 dia sambil jerit, “menetaplah abadi”. Setelah berejam2 ustaz ubatkan mak mertua saya. Semuanya beransur pulih. Suami saya tak banyak komen pasal ni.

Dia diam je, bila saya cakap pasal ni, dia kata jangan disebut2 lagi. Apa yang ustaz Syafiq beritahu suami saya pun suami saya tak beritahu saya. Lepas kejadian tu, mak mertua saya berkelakuan normal.

Gembira saya. Tapi baru2 ni mak mertua saya jadi balik. Rutin yang dulu, mak mertua buat balik. Benda ni datang balik pada Khamis malam Jumaat. Saya dah puas mengadu pada suami.

Suami suruh buat tak tahu saja. Saya dah nak mntal dah ni. Gangguan tu datang balik. Lembaga berkain putih lusuh kotor rambut panjang cecah lantai kembali berlegar2 didalam rumah dan diluar rumah saya.

Saya taip kisah ni pun dalam keadaan tertekan dan stress. Sekarang ni saya tengah dengar mak mertua saya jerit panggil nama arwh suaminya berkali2 sambil memaki hamun. Saya nak pergi tengok kejap. Bye salam.

Apa reaksi warganet, ramai yg kongsi pengalaman dan bagi nasihat.

Nur Eika, Orang lama dulu2 kebanyakannya memang dibekalkan pendamping tak tau apa sebabnya ada yg panggil saka, perewang, pendamping, penjaga dn sebagainya begitu juga la yg pernah kami 10 org adek beradek alami keadaan orang tua kami namun hanya kami adekberadek saja yg tahu apa2 pon kami redho menghadapinya. semoga Allah akan pertemukan penawar untok pisahkannya.

Dayah Hana, Ni mesti membela ni. Bukan senang2 bole buang sbb dia dh ddk lama dlm bdn mak mertua awk. Kalau nk berubat ambil masa yg lama. Bkn skali ubat trus baik.

Ni k3s ter0k mmg kena selalu brubt dgn org yg arif. Sbb tu dia akn dtg balik. Kalau kena kt aku pn bole mntal jg ni. Nasib awk tkda anak kecik kalau ada ank kecik bhya utk baby tu.

Iman Honey, Pengalaman sendiri prnah ada moyang wallahualam la orangnya pun.dah tak ada. Ilmu2 mcm ni untuk nampak muda, Menja harta2,moyang sy dulu2 meniaga emas mang ada penjaga,sampai tahap dah mngal orang nampak anak kerak,

Mcm anak monyet setinggi 2 3 kaki depan rumah,ramai.menyewa lari ssbab tak tahan,lama2 baru tak ada,ada yang cakap atok sedara kita yang ambil warisan ‘benda’tu.

Pelik kan benda macam ni masih ada kalangan kita. Lagi2 yang nak orang.nampak dia jadi gerun terus. Ingat dulu kalau siapa tak bayar hutang dia dia bagi pilihan kau nak aku hantar orang aku atau kau bayar,

Masa dia mngal pun wallahualam
And pernah mimpi dia.cakap benda ni tak sudah lagi, lama dulu. Jangan la terlibat dengan syitan ibliis ni. Kalau dikira pergi jumpa y berubat2 ni pun salah tapi kalau landas islam sunguh2 insha allah tak apa.

Bella Mohd, beraninya dia.. dlu saya jaga arwh bapak mertua skit kat umah nenek kt kajang,dgr bunyi pinggan susun tinggi2 dihempas ke lantai kt stor blkng rumah..esok pagi ajak laki tgk.. jgn kata pinggan,bnda berasaskan kaca pon xde..

yg ade kayu2 n batu blok..malam2 tukar2 turn jaga ayah sbb ayah mertua slalu meracau panas, skit,haus..so bile part aku yg menjaga,aku xbg laki aq tido..

hahahaa…tp dia dulik ape.. tido jgak..sbb jaga fil ni penat sikit + ade anak kecik tgh lasak + fil sikit nyanyuk..belom lagi ayah bukak tgkap kata ade org dtg kol 2pagi..suruh tgk..mmg idok la nk bukak pintu..senyap sunyi rumah tu pon dh mnyeramkan.. hahaha..igt lagi x Amer Idhuar Ramli.

Nadia Huda, Alahai masa sya bca ni sya kira nk pakai bju nk gi kemas2 nk pegi kerja…tau2 tk jd duduk kt kerusi smbung balik bca…tetiba ank sya ckp knpa mamy kentut baulh katanya..seram sejuk sya sbntr sya kta mana ada.

Penangan bca kisah ni awl pgi pn aku nk seram sejuk huhu..nsib kedai sendiri boleh dtg lewat…kalau krja kt tokey lain dah kena bebel oleh bos.

Abid Malik, aku membaca semua ni sebagai satu cerpen yang bermutu…ada suspen ada ngeri ada flow plot dia..tp untuk kata benda ni betol2 berlaku aku skeptikal..boleh pulak hantu tu melepak depan tv ko boleh masuk bilik ambik smartphone ko lps tu dtg balik rekod hantu tu..

Klu pompuan normal nampak hantu mcm ko ni dua benda jer klu dia tak pengsan dia cabut lari sambil menjerit x dulik kiri kanan dah.

Siera Noura, Org² zaman dahulu bende pendamping,saka semua tu adalah pekara biasa pada dorg…sbb tu zaman dahulu dorg xpernah kunci umah kalau kluar ke kebun ke jalan jauh ke…sbb ada “bende” yg jaga umah n kebun…

Biasanya org yg ada saka ni mmpunyai tanah kebun yg byk sbb tu dia bela saka cm saka rimau utk jaga tanaman..n susuk pn diangap normal dlu xde alat kosmestik nk cntik jumpe dukun jelah…sbb tu org zaman nenek2 kite yg obses ngan kecantikkan akan jumpe dukun utk amik pendamping antara utk cantik?utk bmulut manis?atau kuat bkeje.

sbb tu ada byk k3s zaman dahulu org yg mencuri dirumah akan hanya bpusing2 kt kawasan umah smpai tuan umah balik n yg ada berenang2 je dihalaman umah…kisah2 ni byk sy dgr dari mulut2 org2 tua di merata tempat.

Beza dlu dan kini zaman dahulu org yg amik saka pasti turun kn kt anak2 tanpa bsusah payah sbb saka asal ada yg jaga dia ok…tp zaman skg moden n ramai anak muda xnak mewarisi sbb tu saka mmbuas…makan tuan.

Misz Nurul, Bila baca kisah ni ttiba teringat kat arwh moyang aku.. Sejenis yg membela hantu raya.. Masa moyng sihat semua ahli keluarga elok je tp bila mana moyang dh xshat smua fmily dr kturunan die kena kacau, Pkul 3pagi hantu raya berupa anknya, sdg mnyapu hlaman rumah. Kbtulan jiran sblh umah (anak moyang jgk) tnmpak.

Keesokan harinya, umah jiran yg merupakan umoh anak moyang yg lain pn kena kacau jgk sgn khadiran gondorwo (sjnis bbulu mata merah mcm bigfoot). Trs xsdar diri.

Bole dikatakan dlm kwnsan 2 ekar tnh 2 smua uma ank2 moyang. 5 drpd 6 buah uma smua kna kacau kcuali 1 uma je xkena kcau. Mgkin sbb umah 2 (umah nenek aku) selalu kdngaran ayt2 suci alquran.

Haaiihhh… Kalau nk cite smpai esok pn xabih lagi nih.. Tp apa2 pun hanya org yg prnah kena & lalui je yg tau cm ne rsnya

Apa pula kata dan pendapat anda. Jangan lupa kongsikan di ruangan komen