Aku bru kawen kali ke 2, mak beria sruh aku rujuk dgn bks isteri tp aku xblh terima. Dia ftnah isteri bru aku

Foto sekadar hiasan. Assalam semua pembaca. Aku ada masalah sikit dengan isteri dengn bekas isteri aku.. Mohon pendapat warga dalam ni. Dengan bekas isteri aku ada 3 orang anak. Kami bercrai sebab dia tuntuk fasakh masa bisnes aku lingkup dan tak mampu nak bagi nafkah bulanan kat dia. Tapi perbelanjaan lain semua aku tanggung cuma nafkah peribadi untuk simpanan dia tu aku tak mampu bagi sebab bisnes kena tiipu masa tu.

Dia cakap dia tak sanggup hidup dengan aku dan dia tuntut fasakh. Aku redha walaupun hati ni sayang. Siapa yang tak sayang bini kan. 3 bulan lepas aku bercrai dengan dia aku jumpa dengan isteri aku sekarang ni.

Dia bnyk tlagi aku dari segi kewangan dn kata2 semangat. Fmly dia baik dengan aku sampaikan mak dia bagi pinjam modal utk aku bangun kan bisnes aku balik. Alhamdulillah bisnes aku dh semakin maju.

Lepastu aku ajak dia kawen. Mula2 dia berat nak terima sebab aku duda kan, selama ni dia anggap aku kawan jer. Tapi lama kelamaan dia dpt terima aku.

Pernikahan aku dengan dia cukup simple, hnya akad nikah sahaja tanpa ada sanding2 walaupun ni perkahwinan dia yang pertama.

Bermula lah hidup kami sbagi suami isteri. Kami bahagia.. dan tiba masa nya aku nak kenalkan dia dengan anak2 aku. Masa kami nak pergi ambik anak, bekas isteri aku tak bagi.

Keluarga dia halau kami dengan parang. Kata nya tak nak bagi anak2 duduk dengan mak tiri. Start dari tu muncul lah babak2 family aku s benci kat isteri, padahal sblum ni diorang ok jer.

Rupa2 nya bekas isteri aku cakap kat fmly aku, dia punca kami bercrai sedangkan masa tu dia tak wujud pun lagi. Family aku benci sangat2 kat dia sampaikan aku ambik keputusan untuk tak balik kampung aku.

Aku tak nak isteri aku sedih. Nafkah anak aku tak bagi, sebagai pengajaran untuk bekas isteri aku sebab tak bagi aku jumpa anak.

6 bulan lepastu baru dia bagi aku ambil anak setelah puas gduh. Aku tngok isteri aku layan anak2 aku dengan baik.. Kemana dia pergi anak aku akan ikut. Dibeli nya macam2.

Sampai kan anak2 kalau datang umah aku, dorang tak nak balik. Sekarang ni kami dah ada seorang puteri bersama.

Tapi dia masih layan anak2 aku sama rata takde pilih2 kasih. Apa yang dia beli utk anak kami, dia akn beli jugak untuk anak aku. Walaupun dia tahu, ibu diorang akan bakar barang2 yang dia beli tu.

Ni anak aku yang sulung cerita kat aku. Tiap kali anak2 bawak balik barang yang isteri aku beli, ibu dorang akan bakar ataupun buang. Macam2 bekas isteri panggil kat isteri aku depan anak2.

Lembu, ibu monyet, perempuan gila. Tapi depan aku dia tak berani panggil macam tu. Aku pernah nk jumpa bekas isteri settle pasal ni tapi isteri aku halang..

Dia tkut klau gduh nnti bekas isteri takbagi lagi kami ambik anak2. Kesian kat anak kata nya. Telinga aku ni dh skit dengar cerita dari anak2 apa yang ibu diorang duk burukkan isteri aku.

Mak aku pulak sibuk duk suruh aku rujuk dengan bekas isteri. Kata nya kalau tak nak craikan isteri aku ni, ambik jer bekas isteri jadi isteri ke2.

Tapi aku memang tak boleh terima sebab Kenapa masa aku dah hidup senang ni baru diorang nak muncul acah2 nasihat kan aku? Padahal masa aku jatuh dulu sorang pun fmly aku takde yang peduli. Kereta, rumah semua aku letak nama isteri.

Dorang cakap isteri bomohkan aku.. Bulan lepas aku ambik anak dalam masa yang lama sebab cuti sekolah kan. Pastu aku dpt msg dari adik aku kata nya bekas isteri aku mengadu kat dia yang isteri aku layan anak2 jaahat.

Anak2 yang mengadu kat dia kata nya.. Isteri aku terbaca msg tu. Dia menangis semahu nya dalam bilik.. Dia cakap smpai hati anak2 cakap dia macam tu.

Tapi bila aku tanya anak2 ada ke dorang mengadu kat ibu dorang pasal mama ? Dorang cakap tak ade pun… Bekas isteri aku cakap betul anak2 mengadu, kalau tak percaya tanya anak2.

Tapi bila aku tanya anak2 tak mengaku. Kata nya mama baik kami sayang mama.. Bekas isteri aku cakap mungkin anak2 takut nak mengaku.

Aku betul2 tak tahu mana betul mana salah sekarang ni. Tapi kalau depan aku memang isteri aku layan anak2 baik.

Mertua aku pun layan dorang baik siap beli kan baju, gelang bagai. Tapi bekas isteri aku siap sumpah bagai anak2 mengadu kat dia yang mama jahat.

Sekarang ni isteri aku macam kurang rapat sikit dengan anak2 aku sebab dia percaya yang anak2 mengadu macam tu kat ibu dorang.

Bekas isteri aku pulak semua rata dia pergi cerita yang isteri aku layan anak2 aku jahat. Aku tak tahu macam mana nak settle kan masalah ni

Ramai terkesan dgn perkongsian ini, apa reaksi warganet

Abg Jal, Lantaklah janda ko tu dh x ada hubungan lagi dgn ko. jaga keluarga baru ko tu dgn baik….jgn bermusuhan dgn ahli kluarga kalau boleh elakkan .

Bab anak2 ko beri nafkah….tak lama besar lah anak tu tau ler mereka membezakan buruk baik…. utamakan kluarga kita dan hormati ibu bapa.

Yarni Idris, Mungkin bekas isteri cemburu awak bahagia skrng.jd dia buat cerita.selalu anak .anak nie x bohong.kalau mereka suka ngan mama baru mesti raut wjh mereka ceria selalu.kalau mereka takut mesti mereka susah nak dtng rmh awak.

tp ok je..nie bekas isteri awak buat mereka sebagai senjata untuk rujuk ngan awak.dah banyak berlaku.awak jng layan.kalau syng isteri skrng.dan jng dengar dengar ckp org.awak ada mata dan fikiran.fikir sendiri ye.

Maria Farina, jgn bwa ank2 tu tinggal lama utk mngelak kn dr mslh yg mlanda2..bwa kuar jln mkn2 pastu anta balik..settle mslh…so ko pun dpt tengok sapa ftnah sapa n siapa yg jhat sbnr nya.

Siti Fina, hakak rasa xyh la ko ambik ank2 ko tnggl lama2 dgn ko.. ambik sehari dua je da.. pastu anta balik kat mak dia.. ambik pg bwk g jln2 mkn2 pastu pth anta balik.. mcm tu lg elok kot..

Biar bekas bini ko xdpt korek apa2 citer dr ank2 ko.. bekas bini ko tu da menyesal sebenar nya.. tu dia sj buruk2 kn isteri ko.

Alina Saad, Tak payah buat apa2..solat hajat mengadu kat Allah..Inn Sya Allah..akan dipermudahkan segala2nya..percayalah..itu janji Allah..mohonlah dengan ikhlas..

takyah nak mrah2..semua ni adalah dugaan dan ujian Allah.jangan berdndam..biarlah semuanya berlalu..nafkah anak wajib penuhi.

Romizi Daud, Explain hal sebenar dgn family awak. Cerita semua pasal fasakh, sikap x wife, dan bantuan2 yg wife awak skrng pernah berikan. Awak keba bela isteri awak tu. Klu tak, tak guna awak jadi suami.

Wani Khairi, Nama pon ex isteri. Mesti dia cemburu tgok kau bhgia dpt prempuan elok. Tu yg dijaja cerita buruk .org mcam ni, skali allah blas. Mesti satu kg pakat halau dia ni. prangai kalah fraun.

Dayang Hasmah, Kumpulkan semua org. Tmasuk ex kau tu. Minta ank2 kau cakap apa berlaku. Betul ke mak tiri buat mcmtu. Jgn takut. Mama korg buat apa2 dekat korg. Dia xakan dpt jumpa korg lagi..

Xpun. Beli brg siap2 contoh beras gula lauk utk ank2 kau. Duit belanje harian ank2 kau bagi by minggu. Xpayah past duit dkt ex kau lagi.

Shakira Hana, 1st bini baru ko xnk kawen ngn ko kan mule2. So xde sbb die nk pedajal anak2 ko. Dari awl cite ex ko mcm lahanat. So dari situ dah dpt conclusion. Ko nak confuse ape lagi

Apa pula kata dan pendapat anda. Jangan lupa kongsikan di ruangan komen