15 thn kahwin, tiba2 suami minta p0ligami. Yg pelik, semua syarat suami tunaikan

Foto sekadar hiasan, Salam min..suami saya seorang yang baik ,penyayang dan brtangunjawab pada kluarga. 15 tahun kami hidup bersama susah senang kami lalui bersama. Tetapi baru2 ni suami saya ada mntk izin nak kahwin lain min..trkejut saya, tak pernah terfikir pum dia akan berbuatt demikian, mcm2 dah saya fikir ,dia dah tak cintakan saya atau dah bosan dgn saya, tp apa yang dia cakap smua tu x de min, dia nk kawin dgn prpuan tu kerana Allah.

Sebab tu dia mintak izin dulu dengan saya, sbb masih fikirkan saya,saya cakap saya tak izinkan tapi hari2 min dia pujuk saya,dia ckp dia bagi masa untuk saya trima smua ni.

Dia janji dia tak kan brubah lepas kahwin,mcm2 la dia janji, sampai saya terfikir nak biarkn dia kawin dgn perempuan tu dan cerraikan saya.tp dia tak nak min.

Dia cakap dia takkan berpisah dgn saya dan ank2. Dia sayangkan saya, sampai dia suruh perempuan tu rapat dgn saya dgn ank2,mcm2 dia buat min supaya saya terima perempuan tu,dia layan saya elok je sama macam dulu

Mcm2 saya bagi syarat kat dia. Tak blh jumpa ,call,wsap perempuan tu, dia ikut min,asalkan saya boleh terima dia kahwin dgn perempuan tu.

Saya dah buntu..dia slalu cakap bagi peluang kat dia untuk buktikn yang dia akan adil dan takkan brubah,apa lagi yg saya harus lakukan, nak brpisah kesian ank msih kecil. Tolong bg pendapat yang baik2 je ye.

Ramai terkesan dengan perkongsian ini. Apa reaksi warganet

Wani – Klu nak juga bermadu buat surat hitam putih minta pengesahan d mahkamah. Minta rumah sebiji atas nama puan.minta kereta sebiji atas nama puan dan pastikan x ccm lgi takut somi culas bayar nanti.

Minta tetapkan nafkah sebulan utk diri sendiri dan anak2.klu somi culas bayar puan boleh repot d mahkamah biar mahkamah yg ambil tindakan.

Hanis Ruqayyah, Sy x dpt bayangkan jika sy berada di tempat puan.. Mungkin hati sy luluh, sedih dan kecewa yg teramat sgt terhadap suami.. Namun ketentuan ilahi, prjalanan hidup kita tlh dtntukan oleh Nya..

Jika sy letakkan diri sy dlm situasi puan.. Saya mungkin akan undur diri disebabkan sy tidak mampu dan tidak ikhlas bermadu.. Cuma sy tidak pasti puan bekerja atau tidak.. Jika puan bekerja lebih senang utk puan ambil jalan berpisah namun jika tidak mungkin susah utk puan mulakan hidup baru.

Cuba puan minta kebenaran dr suami utk bekerja..just prepare in c4se anytg happen..kita xla bgntung pd dia 100%.. At d same time jgn lupa berhias utk menarik hati suami semula..apapun sy doakan semoga suami puan ditetapkan hatinya utk puan shj..aamin

Umi Tiara, kalau sis rasa sanggup nak bermadu n sanggup brdepan sebarang risiko ..bg lah suami kawin..klau x sanggup mnta dia buat pilihan..klau dia still pilih y baru.

Sis kluarlah dari rumahtangga trsebut n bina lah hidup baru..jnji x boleh pkai ..jnji x boleh jd bukti apa apa utk x brubah suatu masa nti..n pompuan tu klau baik x kn sanggup nak kwin laki org.

Rose Yasmin, Belum lagi…mmg lah. Janji mcm2. Nnri sis yg menderita. Mcm2 fasa yg sis akan lalui. Nabi2 saja yg layak adil. Manusia zaman skrg payah. Jika suami sis mampu adil dll. Blm tau pulak yg belah sane tu hati nye bagaimanakan?.

Ape pon doa baik2 je. Dan pastikan keperluan cukup endoskan di mahakamah segala keprluan. Tetapkan segala. Dgn jelas.kene ade hitam putih. Demi nk jage k4um wanita.

Amy Zahir, Sekarang ni dua² pergi mahkamah syariah buat permohonan berpoligami. Dekat situ nanti akan ditentukan mampu ke tak suami kamu tu sebab nanti mahkamah syariah akan tentukan nafkah untuk isteri sedia ada dah bakal isteri, harta sepencarian, dan giliran bermalam. Kalau tak mampu silap² kena ceramah free dengan tuan Hakim haha.

Kartini, Lebih baik buat solat istikharah.. Minta allah tunjuk mana yg terbaik.. Kalau stay yg terbaik sis terima.. Kalau sebaliknya… Sabar, mungkin jodoh sis takat tu ja.. Poligami kalau betoi2 ikut cara Rasulullah.. Bahagia, tapi poligami ikut nafsu.. Pikir2 kan lah..

Kay Yahya, Saya tak faham mcm mana suami dikatakan baik tapi boleh mintak nak kahwin lain. Nak bersama perempuan lain. Awak sorang dah tak cukup. Pd saya, bila suami dah terpikat dgn perempuan lain, dia dah khianati saya. The fact that he looks at another woman..mmg saya tak boleh terima. Laki baik tak tengok perempuan lain. Pandangan peribadi saya la.

Poligami kerana Allah Nabi Muhammad je boleh buat. Itupun baginda tak kahwin lain masa Khadijah hidup. Baginda tak nak luukakan isteri dia, dia benar2 sayang isteri dia. Sorry, kata la apa pun, poligami yg dipraktikkan oleh kebanyakan lelaki hari ni cuma menindas dan menyakiti perempuan.

Mohd Jaf, Respect suami ko.. DIA berterus terang.. itu je da buktikan dia Sgt2 Jujur, daripada lelaki yg senyap2 nikah Kat Siam.. Dia pun ckp nikah Kerana Allah.. Insyallah, dia akan Adil.. kenapa ckp Adil? Dia sendiri berterus terang, Dan ikut apa je isteri dia syaratkan.

Klu aku, xbrani pun nk ckp dgn isteri.. mahu mangkuk terbang… Dan xde niat lansung pun……. Ramai yg akan ckp, harta semua nama awak, ini xboleh la, suami kena Adil kan.. kalau kerana Harta awak nk, awak pergi2 la jumpa pakar2 Agama… Ramai sgt giila Harta…Wallahualam.

Fatimah, Pegi mangadu pejabat agamalah … tengok income dia mampu ke tak kahwin dua? Kalu selama mai, ko tolong sama bayar, Cuba ko tarik balik semua Bantuan tu tengok mampu ke tak dia tanggung korang satu family?

Kalau ko suri rumah, tengok cukup ke tak hidup dengan dia selama ni… kalau duit dia cukup2 jer utk korang satu keluarga, mcm mana nk ada dua keluarga?? Bukan apa, skrg ni boleh janji bulan bintang, nnt takut dah kahwin, terus lupa janji2 manis kat isteri 1.

Fadzly, Dah berapa banyak post aku nmpak mengundang kata2 melabelkan isteri kedua atau selanjutnya adalah perempuan hina…aku tak la kata nak brpoligami.

Tapi trfikir..adakah itu juga sangkaan kita pada isteri2 rasulullah atau sahabat2 yg lain..atau mereka2 yg seblumnya..trmasuk yg kata lelaki poligami itu ini…marah atau reaksi emosi pun..rasa apa yg kita ckp abis sini jek ke..wallahu..hanya allah yg tahu nilai kata2 kita.

Mazrina Rina, Berapa gaji suami ouan anak ada berapa rumah sewa atau beli jika beli masih ada berapa tahun loan? Kereta dah habis bayar ke nafkah puan dan anak berapa dia beri dan upah puan utk kerja rumah di beri tak … puan kira² semua baru tahu dia layak atau tidak dan boleh bbuat bantahan di mahkamah jika memang benar dia tak mampu.

Naura, Nak bahagia, minta pd Allah. Bkn pd manusia lain waima suami sekali pun. Kerna hati kita Allah yg pegang. Kebahagiaan kita hanya Allah yg bole beri…sis. Bkn suami, bkn sesiapa, bkn kami2 kat sini. Minta pd Allah. Dia akan tunjukkan jalan. In Shaa Allah. Akan terjawab segala persoalan.

Kamil Hasan, Ajal, maaut dan jodoh pertemuan.allah tentukan.anda beruntung mendapat suami yg jujur…dia minta izin dgn puan.sedangkan hukum Islam membenarkan kawin 4.mungkin ada hikmah disebalik dugaan tuhan….memanglah kebaikan yg di berikan selama ini…..suami jujur susah nak cari.kalau dia tak jujur.dia boleh kawin diam3..apa perasaan puan kiranya puan tahu dia kawin diam2 ….fikir dan renungkan lah.

Rohaya, Biarlah dia kawin..klo dia mmpu..redho..ramai yg bermadu bhgia..ssme bena rmh tangga..bg pluang dia buat phla..jgn kecaam saya k.